Kommuneplan
2013-2024

  

Skoler

Kalundborgs 21 skoler er rammen om vores børns hverdag og skaber en væsentlig del af fundamentet for de unges efterfølgende valg af ungdomsuddannelse og voksne liv. 

Mål 

Det er Kommunalbestyrelsens mål at: 

  • skolen er ambitiøs og rummelig
  • skolens interessenter arbejder sammen om et skolemiljø, der fremmer sundhed, trivsel og høj faglighed
  • skolerne hæver det faglige niveau inden for de naturfaglige, humanistiske og musisk/kreative fag
  • skolerne giver eleverne forudsætninger for, at 95 % kan gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015

Redegørelse  

Kalundborg Kommune har gennemført en bred offentlig debat om fremtidens skole i Kalundborg. Der har været inddragelse af borgerne i tre fremtidsværksteder for voksne og et for elever. Fremtidsværkstederne peger på, at skolerne skal ruste eleverne til udfordringerne i en globaliseret verden. Undervisningen skal i højere grad digitaliseres for at skabe en højere grad af differentiering af undervisningen.  

 

Skolestruktur

Kalundborg Kommunes skolevæsen omfatter 21 skoler (Løve-Ørslev opdelt på to geografier) med hver sit tilhørende skoledistrikt. Se kommunens skoler og skoledistrikter på kort.

 

Samtlige skoler har 0.-6. klasse, mens ni skoler har overbygning dvs. 7.-9. klasse. Kommunens 10. klasser er samlet på 10. klassecentret på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg by. Der er særlige forhold for Sejerø skole og Røsnæs skole. Det frie skolevalg giver adgang til at blive indskrevet i en anden skole end distriktsskolen, ligesom mange af eleverne vælger en af de 12 frie skoler mv.

 

Skolepolitikken 

Skolepolitikken indeholder fælles indsatsområder for alle kommunens folkeskoler: 'motion', 'udeskole og skoletjeneste', 'rummelighed' og 'læsning', og den enkelte skole kan ved siden af arbejde med egne indsatsområder. De fælles indsatsområder konkretiseres i målene:   

  • børn i Kalundborg kommune skal være fysisk aktive mindst en time om dagen
  • etablere og udvikle udeværksteder og aktivitetspladser ved den enkelte skole
  • inddrage natur- og kulturmiljøer i udvalgte lokalområder
  • skolen skal inden for de givne rammer give eleverne de bedste forudsætninger for at udvikle sig ud fra deres særlige forudsætninger
  • skolen skal prioritere forældresamarbejdet højt
  • skolen hæver elevernes faglige niveau i læsning, så de får bedre kvalifikationer og kompetencer til at fortsætte i uddannelsessystemet

Skolernes fælles indsatsområder reflekterer både regeringens, regionens og Kalundborg Kommunes målsætninger på uddannelsesområdet og på sundhedsområdet, hvor børn og unge er et særlig indsatsområde i Kalundborg Kommunes sundhedspolitik.     

 

Fremtidige fokusområder

Derudover står Kalundborg kommune som mange andre kommuner med flere udfordringer på skoleområdet herunder:

  • behovet for at hæve det generelle uddannelsesniveau i kommunen gennem en bred vifte af forskellige tiltag for at nå målet om, at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
  • kommunalbestyrelsen har besluttet, at antallet af børn, der henvises til særlige undervisningstilbud, skal reduceres. Flere elever skal inkluderes i deres almindelige folkeskole.

 

Sidst opdateret 27/05-2013

Status i den politiske proces

Kalundborg Kommuneplan 2013-2024 er vedtaget af Kommunalbestyrelsen den

18. december 2013.

Kalundborg Kommune - Klosterparkvej 7 - 4400 Kalundborg teknik.miljo@kalundborg.dk

Denne hjemmeside anvender cookies til at analysere og forbedre brugen og brugeroplevelsen. En cookie er en lille tekstfil, som bliver lagret på din computer.

Hvis du ikke ønsker, at der bliver lagt cookies på din computer, eller hvis du ønsker at slette cookies, der allerede ligger der, er fremgangsmåden lidt forskellig fra browser til browser. Du kan finde en vejledning til, hvordan du skal gøre på hjemmesiden: http://minecookies.org/

Læs også Kalundborg kommunes cookiepolitik

Acceptér ikke cookies Acceptér kun funktionelle cookies Acceptér alle cookies